woensdag 11 juli 2018

Iedere dag een Scratch uitdaging 2 tm 6


Dag 2
De opdracht
Geef een bloem weer telkens wanneer de gebruiker op de achtergrond klikt. Er zijn ten minste drie verschillende manieren om dit in Scratch te programmeren - wat zal jouw aanpak zijn?

Mijn aanpak
·      Groene vlag: 

uitleg: Druk op de spatiebalk
·      Maak een blok:
een blok bloem+getal om met de penfunctie een bloem te tekenen
·      Wanneer de spatiebalk wordt ingedrukt:
vragen hoe groot de bloem moet worden
·      Het woord drie inspireerde me om met een variabele te bepalen dat er niet meer mogen dan 3 bloemen kunnen verschijnen per keer dat er op de groene vlag is gedrukt.
mijn project
studio

Dag 3
De opdracht
Ontdek het spelen van een muziekinstrument met Scratch via het blok speel noot…tellen in de categorie Geluid. Je kunt bijvoorbeeld piano noten spelen van 1 tot 120 bij 240 bpm, met 0,5 slagen per noot. Wat triggert het spel? Wat gebeurt er tijdens het spelen van de noten?
Mijn aanpak
·      De noten worden tweestemmig (in een terts dat is in Scratch 5 meer, want je rekent elke halve omhoog) gespeeld
·      Je hoort telkens een ander muziekinstrument, als de sprites  op en neer bewegen op een trap.
·      De besturing gaat met de pijltjestoetsen
·      Een variabele bepaalt de toonhoogte en het muziekinstrument
·      Twee trommeltjes zorgen voor wat achtergrondgeluid.
mijn project
studio

Dag 4
De opdracht
Creëer een project dat het uiterlijk van een sprite regelt via het toetsenbord. Zo kun je bijvoorbeeld een project maken waarbij een sprite iets groter wordt als je op de B-toets drukt, iets kleiner wordt als je op de S-toets drukt en van uiterlijk verandert als je op de M-toets drukt.
Mijn aanpak
Een onderwater diorama met twee vissen en een duiker.
Spatiebalk: de duiker haalt adem. De sprite bubbel wordt 10 keer gekloond telkens wat kleiner en stijgt op met een bubbelgeluid. Heel lastig want het ging steeds na een tijdje fout. Leermomentje: Verwijder de kloon als ie alles gedaan heeft. Anders blijven alle klonen in het werkgeheugen en verstoren steeds meer het proces.
Pijltjestoetsen laten de vissen zwemmen, denken en praten en naar de duiker toegaan om hallo te zeggen.
Dankzij een idee voor camouflage van Scratcher alirb voegde ik later toe: Als een haai zijn mond opendoet, duikt de duiker naar beneden en veranderen de vissen in transparant als camouflage. Moeilijk was om de bewegingen te regisseren. Hierbij speelde het blok: zend signaal en wacht een belangrijke rol.
mijn project
studio

Dag 5
De opdracht
Creëer een project waarbij een of meer sprites springen of vliegen. Je kunt bijvoorbeeld een vogel die door de wolken vliegt animeren of een personage uit het videospel dat over lava springt.

Mijn aanpak
Een verhaal waarbij de sprites in Engels en Nederlands vertellen waarom soms een vliegtuig over ons huis  even knipoogde.
Ik maakte eerst een lijst met zinnen en een variabele voor elke taal..
De besturing van het verhaal gaat met de < en > toets.
Daarna koppelde ik achtergronden en bewegingen aan de variabelen.
mijn project
studio

Dag 6
“De eerste stap naar een creatiever leven is het cultiveren van nieuwsgierigheid". Probeer elke dag verrast te worden door iets en probeer elke dag minstens één persoon te verrassen.

De opdracht
Vandaag verkennen we door willekeur het element van verrassing en het onverwachte. Maak een project dat gebruik maakt van het willekeurige blok.

Mijn aanpak
Helaas internet-storing. Daarom geen helemaal nieuw project.
Ik heb een oud project (BABBELBOX) vertaald in het Engels
Met de spatiebalk stelt Giga telkens een vraag
De speler antwoordt met yes of no
Als het antwoord yes is, antwoordt Giga met een willekeurige zin uit de ja lijst en anders met een willekeurige zin uit de nee lijst.
mijn project
studio

Geen opmerkingen:

Een reactie posten