zondag 22 juli 2018

Iedere dag een Scratch uitdaging 11 tm 17


Dag 12
De opdracht
Maak een project met drie verschillende scènes waar een sprite doorheen beweegt.
Mijn aanpak
3 foto’s als achtergrond
1 startfoto als voorgrond
De kat loopt en schuift en bepaalt mbv signalen de achtergrondwisselingen.
mijn project
studio

Dag 13
De opdracht
Maak een sprite die reageert wanneer de muisaanwijzer te dicht in de buurt komt. Als je de sprite een paar seconden alleen laat, moet hij reageren.
Mijn aanpak
De kat gelooft niet in het ongeluksgetal 13
En zegt dat in willekeurige zinnen, als een ‘enge’ sprite te dicht nadert..
Ik ben begonnen met een te klein getal voor de afstand van de muisaanwijzer. Het moest veel groter zijn dan ik had verwacht. Om het juiste aantal te vinden heb ik de kat in een herhaallus de afstand laten denken en toen wist ik wat wilde kiezen.
mijn project
studio

Dag 14
De opdracht
Maak een project dat gebruik maakt van de tekstblokken in de categorie Operators (d.w.z. voeg samen, letter en lengte van) voor sommige fun-woordspelingen.
Mijn aanpak
Leer wat NL woorden
Eerst elke sprite aanklikken en het woord laten zien en horen
Dan de test: Als je op de spatiebalk drukt, zegt de kat een willekeurig woord uit de lijst. De speler klikt op een sprite en hoort en ziet het bijbehorende woord en de kat zegt of het goed of fout was.
Ik gebruikte een variabele voor de test en een voeg… en … samen blok voor de ja  en nee zin.
mijn project
studio

Dag 15
De opdracht
Maak een project dat afhankelijk van de geluidsterkte verschillende achtergronden laat zien.
Mijn aanpak
De kat loopt heen en weer
Als je op de spatiebalk drukt dan verschijnt er een vliegend tapijt waar de kat op gaat liggen.
en er start een muziekje steeds harder en dan weer zachter.
De achtergrond, de wolk en de sterren reageren op de geluidsterkte.
Als de muziek is afgelopen valt de kat en gaat hij weer heen en weer lopen.
mijn project
studio

Dag 16
De opdracht
Maak een project waar de sprite vragen stelt en reageert op de antwoorden van de gebruiker
Mijn aanpak
In een lijst heb ik alle antwoorden verzameldAlle antwoorden  zet ik in de wens met het blok voeg…en…samenMet de signaal blokken voegde ik er enkele vliegende harten aan toe.
mijn project
studio

Dag 17
De opdracht
Werken met lijsten!
Maak een project waarbij de gebruiker wordt gevraagd om meerdere woorden of getallen in te typen. Sla de items op in een lijst op te slaan en doe vervolgens iets interessants met de items uit de lijst.

Mijn aanpak
De kat ontmoet willekeurig 4 vrienden
Het moeilijkste deel was om een andere vriend te zien elke keer als de spatiebalk wordt ingedrukt. Ik heb een tweede lijst gemaakt om de willekeurige nummers op te slaan. Maar dat werkt nog niet heel soepel.
mijn project
studio

Geen opmerkingen:

Een reactie posten