zondag 29 juli 2018

Iedere dag een nieuwe uitdaging 18 tm 21


Dag 18
De opdracht
Test voorwaarden met en, of, en niet
Maak met behulp van een of meer van de functieblokken en, of, en niet een project dat wanneer aan meerdere voorwaarden is voldaan, een geheim onthult.
Mijn aanpak
De Scratchkat laat weten welk groot en welk klein dier en plant favoriet is.
Ik heb eerst een schema getekend met in de hoeken de vier woorden groot klein dier en plant en daartussen pijlen met daarop de namen olifant palmboom muis en bloem.
De keuzes maakt de gebruiker door met de muis over de grijze knoppen te bewegen. De waardes komen terecht in de lijst op item 1 en 2.
De kat zegt de waardes van de lijst
De sprite gebruikt functieblok en om te bepalen welke uiterlijken afwisselend worden getoond.
Het kostte me best wat tijd om de verschijnende planten en dieren te beheren. Ik vond het een slim plan om te gaan met een sprite met meer uiterlijken. Maar daarna werd het toch ingewikkelder omdat ik ook animatie wilde.....
mijn project
studio

Dag 19
De opdracht
Maak een project dat gebruikmaakt van de kloon functies van Scratch. Je zou bijvoorbeeld een project kunnen maken, dat een natuurlijk of door de mens gemaakt verschijnsel vertegenwoordigt.
Mijn aanpak
Het is erg warm. Laat de regen op de Scratchkat vallen. Druk op > voor een wolk en spatiebalk voor vallende druppels
Eerst een achtergrond
Dan met de groene vlag de 3 sprites (kat wolk en druppel) in de beginstand gezet.
Als de >pijl toets wordt ingedrukt gaan alle sprites bewegen
Als de spatiebalk wordt ingedrukt wordt de regendruppel gekloond en staat de kat stil.
De kat zegt COOL als een druppel op haar valt. Je hoort een druppelgeluid en dedruppel verandert in een spetter
Ze zegt “I am here” als de druppel haar mist,
mijn project
studio

Dag 20
De opdracht
Maak eerst een studio en voeg er al je projecten aan toe.
Ten tweede, kies een van jouw projecten van een vorige dag, maak er een kopie van en pas het aan. Wat zie je in het project dat baat zou hebben bij meer tijd of een frisse blik?
Mijn aanpak
Ik kies unstuck11 over signalen zenden en ontvangen. Soms zag ik projecten met de blokken op het podium als extra uitleg. Dat lukte wel meteen. De timing is discutabel: Waar kies je voor? Eerst het blok laten zien of eerst de actie? Ik heb gekozen voor het blok.
Ik maak maakte schermfoto’s van de blokken en verdeelde die over 2 sprites. Met wachtblokken bestuurde ik de timing.
mijn project
studio

Dag 21
De opdracht
Bedenk een nieuwe uitdaging en maak daar een project over
Mijn aanpak
Mijn uitdaging:
Vaak zitten we lang stil of werken we alleen met ons hoofd. Zelf bewegen en maken met je handen zijn belangrijke bronnen om te leren. Maak een project met een fysieke of analoge component. Denk aan MakeyMakey, Lego, Micro:bit, Arduino’s etc…….
Met 2 foto’s van post its en een lichtkrant Connecting mind & body Connecting the analogue & digital world animeer ik het onderwerp.
De kat legt uit wat ik bouwde: een bedankmachine van LegoWeDo1, rietjes, plakband en papier.
De machine draait heen en weer
https://www.youtube.com/watch?v=bMNrz8QCh2Q
mijn project
Twitterfoto Unstuck Scratchconferentie 2018
studio
Al mijn projecten in een studio
Alle unstuck studio’s
Hiernaast een foto van de ervaringen van de organisatrices, Karen en Paulina, zoals zij dat deelden tijdens hun Unstuck presentatie tijdens de Scratchconferentie juli 2018.
Mijn ervaringen:
Het helpt om eerst analoog zoveel mogelijk uit te werken wat je wil maken.
Kijk wat anderen hebben gemaakt, geeft richting aan wat je zelf wil maken.
Put ook uit je eigen ervaringen als je een opdracht uitwerkt.
Nieuwe uitdagingen betekent vaak ook nieuwe technieken en  je expressiemogelijkheden verruimen.
Neem genoeg pauzes. Ga analoog. Soms ging ik echt te lang door. Dan bleef ik teveel in een idee of techniek hangen. Even weg van je project, er over praten met iemand of wat anders doen...afleiding helpt. In mijn workshops houd ik op de helft van de tijd altijd een gallery-walk. We zetten onze projecten in presentatiemode en we bekijken elkaars projecten. We bespreken wat we zien en  nieuwe ideeën en werken dan verder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten