vrijdag 26 augustus 2016

Van ogenbedrieger naar kunstmachine

Een paar jaar geleden maakte ik voor een inloopworkshop van Lego WeDo de "Ogenbedrieger". Het apparaat heeft een motor en een afstandsensor. Met een Scratch programma kan die sensor de snelheid van de motor aansturen. Hij draait op 100% snelheid, maar hoe dichterbij je je hand schuift, hoe langzamer de motor draait. 

Op de as zit een wiel. Daarop kun je zelfgetekende rondjes leggen om te experimenteren met kleuren, lijnen en vormen. Zo kun je onderzoeken welke optische effecten ontstaan bij welke snelheid. 



Bij veel programmeerworkshops gaat het machientje mee als demo bij de uitleg van de ontwerpcirkel, en de relatie tussen Scratch en maken, analoog en digitaal.

Je kunt het scratchproject hier bekijken: https://scratch.mit.edu/projects/119213092/ 


Ook voor het Amsterdam Maker Festival stond de Ogenbedrieger klaar: toevallig net naast een zak met rietjes. En laat nou zo'n rietje precies op het motor-asje passen! Voor de liefhebbers: ∅ 5 mm.
Tijdens het festival meteen een eerste product met als inspiratiebron Jean Tinguely, een fantastische kunstenaar die machinekunst maakt en vanaf 1 oktober een grote expositie heeft in het Stedelijk Museum in Amsterdam.

Dit idee kan nog wel wat verbetering gebruiken zoals verzwaring van de draadjes, zodat je de middelpuntvliedende kracht beter ziet, een mooiere vormgeving, wat meer losse onderdelen, variabele snelheden en pauzetijden……
Ideeën te over: "Maak je eigen kinetisch kunstwerk" Het begin is er.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten