zaterdag 7 juli 2018

Iedere dag even programmeren in Scratch



 Via Twitter heb ik me aangemeld bij https://gettingunstuck.gse.harvard.edu/ om tussen 5-25 juli 21 dagen lang aan Scratch uitdagingen te werken.

Wat is het?
Elke dag ontvang ik in mijn mailbox een nieuwe uitdaging om uit te werken in Scratch van Karen Brennan en Paulina Haduong.
De uitdaging staat kort omschreven en er staat een link bij naar de studio waar ik mijn resultaat van de dag kan toevoegen.
De maaksters hebben hiervoor ook een Facebookpagina aangemaakt. Als Scratcher vind ik de Scratchcommunity meer dan toereikend, zeker omdat iedere deelnemer projecten aan een speciaal daarvoor ingerichte dagstudio kan toevoegen.

Voordelen:
·      Ik maak projecten los van verplichte activiteiten zoals lesvoorbereidingen, presentaties en opdrachten.
·      Uitdagingen van een ander brengen mij nieuwe ideeën en problemen.
·      Ik ben in de vakantie elke dag even bezig met iets wat ik leuk vind en/of waarin ik beter wil worden.
·      Ik speel meer dan in een ‘strenge’ cursus: Ik kan zo diep en breed gaan als ik zelf wil. Geen stress, eindstreep, eindtijd of niveau-eis.
·      Ik kan de uitdagingen prima gebruiken als activiteit in een les, workshop of speciaal evenement ook in combinatie met bijvoorbeeld Lego WeDo, Crumble, Microbit, enz.

Dag 1
De opdracht:
Als 2 sprites elkaar raken zegt de ene sprite “Excuse me” en dan zegt de andere sprite “Certainly”
Ik kies voor een opzet in een verhaal-structuur:
Begin
Welke sprites Waarom
Waar zijn ze? Hoe is hun uiterlijk? Hoe bewegen ze? Geluid? Atmosfeer?
Midden
De botsing
Start van het gesprek
Einde
Hoe loopt het af?


Spook
Ballerina
 Achtergrond
Start
Beweging:Random
Beweging: Fisheye
Geluid: Ademen
Slaapkamerbed
Midden
Botsing
Gesprekstart
Samen weg
Wakker worden
Reactie
Samen weg
Slaapkamerbed

Slaapkamer
Einde
Random
Dansuiterlijken
Dance Chill geluid
Dansvloer

Om alles goed te timen heb ik gebruik gemaakt van signalen en soms van wachtblokken.
Het voordeel van signaalblokken is dat je makkelijker blokken of acties kunt tussen voegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten