maandag 16 juli 2018

Iedere dag een Scratch uitdaging 7 tm 11


Dag 7
De opdracht
Maak een project dat de pen blokken gebruikt om automatisch een patroon op het Speelveld te tekenen

Mijn aanpak
Ik wil de tekst unstuck7 als masker gebruiken. Je kunt het laten verschijnen/verdwijnen met < en >
Met de spatiebalk wis je het veld en volgt de sprite de muisaanwijzer en tekent een lijn en cirkels. De lijndikte, cirkelgrootte en kleuren worden bepaald door het blok willekeurig.
mijn project
studio

Dag 8
De opdracht
Maak met behulp van variabelen een project aan dat het aantal keren telt dat er iets gebeurt en dat reageert wanneer de telling een bepaald aantal bereikt.

Mijn aanpak
Ik wil iets doen met video sensing.
Achtergrond: In het bos waar ik iedere morgen de hond uit laat, groeit nu een prachtige zwavelzwam (ENG: sulfur mushroom Latijn: Laetiporus sulphureus)
Jammer als de zwam bedekt wordt door neervallende bladeren
Elk dwarrelend blaadje wat je tegenhoudt, verhoogt de variabele met 1.
Elk dwarrelend blaadje dat je door laat, verlaagt de variabele met 1
Als de variabele -5 of +5 is, eindigt het.:
Bij -5 klinkt er een jammergeluid
Bij 5 klinkt er triomf
Videosensing reageert erg traag……..hoe kan dat beter?
mijn project
studio

Dag 9
De opdracht
Vandaag spelen we met kleuren waarnemen.
Maak een project met de kleurblokken in de categorie Waarnemen (raak ik kleur.. en kleur… raakt kleur…)
Je kunt bijvoorbeeld een sprite bewegen op een kleurrijke achtergrond, waarbij de sprite zich anders gedraagt, afhankelijk van welke kleur het raakt, zoals in een doolhof spel.

Mijn aanpak
De voortgang van het verhaal wordt bestuurd door < en >
Een variabele haalt de zinnen op uit de lijst
De draak beweegt met de muis mee.
Als de draak over de kleding van Abby gaat en het is rood dan is Abby welkom en anders suwt de draak vuur en wordt ze helemaal rood
mijn project
studio

Dag 10
De opdracht
We gaan tijd creatief gebruiken.
Maak een project aan dat gebruik maakt van een of meer tijdsgerelateerde blokken in de categorie Waarnemen (bijv. tijdklok, zet tijdklok op nul, huidig [minuut/jaar/maand/datum/etc.], dagen sinds 2000).
Mijn aanpak
Als je op de groene vlag klikt, gaat de tijdklok op nul en houdt een variabele de tijd bij.
In de lucht hangt een zwart gat en er boven een kleine rode stip die langzaam groter wordt.
Als de rode reus het zwarte gat raakt, gaat de tijdklok op nul. De rode reus verandert in een draaikolk en verdwijnt in het zwarte gat.
De kat zegt de datum waarop je dit zag.

mijn project
studio

Dag 11
De opdracht
Wat zou je met nieuwe ogen kunnen ontdekken door de komende dagen - en vandaag, als je de signaal blokken van Scratch zou verkennen door middel van remixen?
Zoek een project dat signalen gebruikt en remix het. Je kunt bijvoorbeeld het pass-it-on project
https://scratch.mit.edu/projects/236358913 dat we zijn gestart, remixen.
Mijn aanpak
Ik kwam een uitleg in een scratchproject tegen.
Dat heb ik geremixed:
Eerst de vertaling naar NL
Nog een signaal toegevoegd.
mijn project
studio

Geen opmerkingen:

Een reactie posten