vrijdag 6 november 2015

ScratchJr als start van een workshopserie programmeren

Vandaag mag ik een reeks van 4 uur programmeren starten. Het is een gemengde groep van leerlingen uit groep 4 - 8. Dit eerste uur start ik met de Jam-bot en een opdracht met ScratchJr op de iPad. Mijn ervaring is dat ze dan in de tweede keer Scratch makkelijker oppakken. Bijkomend voordeel is dat ze meteen ontdekken dat programmeren en makkelijk en moeilijk kan zijn, maar in ieder geval heel leuk. ScratchJr nodigt door de interface ook uit om met code te experimenteren.
De leerlingen werken in tweetallen. Nadat ze het filmpje hebben bekeken, gaan ze aan de slag. Dit is de opdracht:
Maak allebei een sprite van jezelf, dus doe de onderstaande punten 2 keer en ruil telkens van plaats.
       Haal de kat weg
       Tik op de + en dan op de verfkwast
       Kies je lievelingskleur
       Kies de lijndikte
       Kies rondje, vierkant of driehoek
       Teken de vorm
       Kies het Fototoestel
       Klik op je vorm
       Maak de foto van je gezicht er in
       Klik op Draaien
       Draai een beetje aan je vorm
       Alles goed? Klik op de V
       Ruil van plaats
Animeer de sprite
       Jij zegt waar je sprite moet beginnen en hoe hij moet bewegen
       De ander sleept de blokken naar beneden en maakt het script
Maak een titel
Maak meer sprites
Ø  Kies telkens een gezamenlijk onderwerp/idee/zin
Ø  Werk dat voor allebei uit in een geanimeerde sprite

Ø  Gebruik verschillende blokken en achtergronden


Geen opmerkingen:

Een reactie posten