We sloten de vervolgcursus "Programmeren en animeren" af met 4 lessen rondom robots:
Telkens was in de presentaties aandacht voor de relatie met de werkelijkheid of de nabije toekomst:
Telkens was in de presentaties aandacht voor de relatie met de werkelijkheid of de nabije toekomst:
lijnvolgers in havens en pakhuizen- automatische deuren - pakketbezorging door drones - aanpasbare ledlichtreclame - tekenrobots - marskarretje - verkeerslichten - the internet of things
Elke keer programmeren 4 kinderen
onder leiding van een volwassene met Tickleapp op de speelplaats de Rolling Spider, een minidrone. Ieder heeft een taak: instructeur, controleur, programmeur en haler/brenger. Ze dienen hun vliegplan in bij de vluchtleiding en laten hem na goedkeuring vliegen en observeren hoe hun programma wordt uitgevoerd. De kinderen programmeren de drone om van het ene kruis op de grond naar het andere kruis te vliegen, maar te veel wind zorgde vaak voor onverwachte resultaten. Aan het eind van de laatste les dus even een vlucht binnen. Daar vloog het ding in ieder geval een keurige driehoek.
De anderen werken in tweetallen en hebben een keuze uit :
- Het verplichte onderdeel lichtreclame-boodschappen maken met de programmeerbare usbventilator
- De Ozobot codes verkennen en dan als pakjesbezorger programmeren door met viltstiften een wegennet te tekenen met gekleurde codes
- Een bloemenveld tekenen of een dans programmeren met Blockly voor de Dash robot
- Een lego-karretje met afstandsensor bouwen en laten rijden tot een hindernis met de Lego WeDo software.
- De relatie tijd-afstand onderzoeken met de Sphero
- Een slalom programmeren voor BB-8
- De Crumble, een computeruitbreiding, voorzien van leds en dan een lichtsequentie programmeren om zelfstandig te laten functioneren
Van de uitlegfilmpjes maakte ik een selectie, zodat van elke activiteit een impressie te zien is op YouTube
Geen opmerkingen:
Een reactie posten