Het
uiteindelijke doel van onze workshopserie Scratch is het vergroten van het expressiepalet, waarmee je je ideeën, gedachten, dromen en ervaringen vorm kunt
geven. In onze 12-delige basiscursus starten we daarom na 7 programmeerlessen
met het eigen Scratchproject.
We ontwerpen ons eigen project middels stopmotion in het platte vlak.
We houden een brainstorm ieder voor zichzelf met trefwoorden op kaartjes. Wat wil ik maken? Wat is het thema? Voor wie maken we het? Wat is het doel? Wordt het een spel, een verhaal, een modeshow of……? Hoe ziet het thema er uit qua sfeer? Wat is het begin, het midden en het eind?
Die kaartjes bespreken we in tweetallen en combineren we tot een plan. Mooi om telkens weer te zien hoeveel plezier ze hebben in het samenbrengen van elkaars trefwoorden tot een plan. Wat is haalbaar? Hoe maken we dat? Wie gaat waar voor zorgen? In de gesprekken kun je duidelijk een heel Scratch ”vocabulaire” horen.
Daarna tekenen we in ons ontwerp dagboek een storyboard met schetsen voor (minstens) 4 scènes.
We maken de achtergronden en de voorgrondfiguurtjes. Sommige kinderen hebben ook kleine poppetjes en diertjes bij zich. Soms heeft iemand thuis al wat getekend of een mooi achtergrondplaatje gevonden.
De volgende les gaan we alles onder de webcam leggen. We fotograferen dan eerst de figuurtjes en de achtergronden apart, zodat we die met een fotobewerkingsprogramma (fotografix) los kunnen snijden om in Scratch te kunnen gebruiken. Daarna fotograferen we de bewegingen van de figuurtjes over de achtergronden. Zo maken we een filmpje dat meteen een duidelijk plan is, dat we in Scratch gaan uitwerken.
We ontwerpen ons eigen project middels stopmotion in het platte vlak.
We houden een brainstorm ieder voor zichzelf met trefwoorden op kaartjes. Wat wil ik maken? Wat is het thema? Voor wie maken we het? Wat is het doel? Wordt het een spel, een verhaal, een modeshow of……? Hoe ziet het thema er uit qua sfeer? Wat is het begin, het midden en het eind?
Die kaartjes bespreken we in tweetallen en combineren we tot een plan. Mooi om telkens weer te zien hoeveel plezier ze hebben in het samenbrengen van elkaars trefwoorden tot een plan. Wat is haalbaar? Hoe maken we dat? Wie gaat waar voor zorgen? In de gesprekken kun je duidelijk een heel Scratch ”vocabulaire” horen.
Daarna tekenen we in ons ontwerp dagboek een storyboard met schetsen voor (minstens) 4 scènes.
We maken de achtergronden en de voorgrondfiguurtjes. Sommige kinderen hebben ook kleine poppetjes en diertjes bij zich. Soms heeft iemand thuis al wat getekend of een mooi achtergrondplaatje gevonden.
De volgende les gaan we alles onder de webcam leggen. We fotograferen dan eerst de figuurtjes en de achtergronden apart, zodat we die met een fotobewerkingsprogramma (fotografix) los kunnen snijden om in Scratch te kunnen gebruiken. Daarna fotograferen we de bewegingen van de figuurtjes over de achtergronden. Zo maken we een filmpje dat meteen een duidelijk plan is, dat we in Scratch gaan uitwerken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten